Cień Ojca (opis i galeria)

mo / Listopad 30


Premiera: 6.01.2012r /​ Centrum Eduka­cyjne im. Jana Pawła II w Gliwicach

… Dobrze jest mówić o Jej przywilejach,
ale przede wszystkim trzeba móc Ją
naśladować.
Ona woli, gdy Ją naśladujemy, niż gdy
podziwiamy,
a Jej życie było takie proste…
A ileż trudów, ile zawodów!
Ile razy ludzie robili wyrzuty dobremu św.
Józefowi.
Ile razy nie chcieli zapłacić za jego pracę.
Bylibyśmy bardzo zdumieni,
gdybyśmy wiedzieli, ile oni cierpieli…

Św. Teresa od Dzieciątka
Jezus

Przygotowując spektakl „Totus Tuus”, czuliśmy szczególną potrzebę poświęcenia naszej pracy Maryi. Nie ma w tym pewnie nic dziwnego. Temat, który podjęliśmy, miał nas nauczyć patrzenia na świat przez Jej pryzmat. Jednak, wpatrując się w Maryję, bardzo szybko dostrzegliśmy Kogoś jeszcze. Kogoś, kto stoi z boku, na drugim planie. Kto czuwa w spokoju i milczeniu. Komu Pan oddał w opiekę swego Syna…

Zobaczyliśmy św. Józefa, który jako potomek Dawida i spadkobierca królewskiego rodu, jest zarazem prostym cieślą; dla którego praca jest modlitwą, a cisza przestrzenią wychwalania Pana; który potrafi kochać i wie, że ten, kto kocha, nie może lękać się niczego…

W ten sposób jawi się postać Świętego w powieści Jana Dobraczyńskiego pt. „Cień Ojca”, której adaptacją jest scenariusz naszego nowego spektaklu. Jak wiadomo, nie pierwszy raz spotykamy się z tym autorem. Jego „Listy Nikodema” są podstawą naszych dwóch przedstawień i wciąż czekają na pełną realizację sceniczną.

Historia miłości Maryi i Józefa, przedstawiona w powieści „Cień Ojca” jest dla nas pretekstem do poruszania spraw ważnych i uniwersalnych. Do refleksji nad sensem powołania i odpowiedzi na głos Boga. Do zdumienia nad pokorą i usunięciem się w cień, nad podążaniem drogą sumienia i poddaniem się Bożej Woli niezależnie od wszystkiego.

Razem z bohaterami szukamy nadziei w cierpieniu, pięknej i czystej miłości w codziennym życiu. Czekając na przyjście Emmanuela, odkrywamy, czym jest prawdziwa wiara i jak ważne jest to, że Chrystus objawił się prostaczkom, ludziom ubogim, którzy teoretycznie nie mogli ofiarować mu zbyt wiele.

Spektakl zrealizowany jest w konwencji teatru słowa, w formie inspirowanej późnymi dramatami Karola Wojtyły oraz dorobkiem Teatru Rapsodycznego. Historia ewangeliczna wpisana została mocno w kontekst tęsknoty uciśnionego Izraela za prawdziwym Mesjaszem, który przyniesie upragniony pokój. Autorska muzyka, oparta na wczesnochrześcijańskich pieśniach bożonarodzeniowych, tradycyjnych melodiach żydowskich oraz wpływach współczesnych, wprowadza widza w spokojny rytm przedstawienia, ilustrując zdarzenia, które miały miejsce na pograniczu Starego i Nowego Testamentu.

reży­seria: Agata Wieczorek i Maciej Omylak

scena­riusz: Maciej Omylak (na podstawie powieści Jana Dobraczyńskiego)

muzyka: Maciej Smółka

obsada: Józef- Paweł Baran, Miriam- Paulina Floryan, Kleofas- Tomek Krasicki, Elżbieta- Ania Sadowska, Aniołowie- Dagmara Cierpka, Asia Iwańska. Seba- Michał Kaszowski, Ata- Klaudia Staliś, Pasterze- Bartek Garbiec, Beata Lachowicz, Michał Kaszowski, Baltazaru- Karolina Skandy, Melichu- Ola Awramienko, Kaspar- Marta Tulejska, Pieśniarz- Maciej Smółka</li>

Spektakl podzielony jest na dwa akty i trwa około 100 minut.

oprawa muzyczna: Maciej Smółka